Generace v Česku a rozdílné potřeby v oblasti pracovního života

12.02.2017

Jaký je rozdíl mezi tím, co požadují od života různé generace? Co je důležité pro generaci Y - "Mileniány" (19-34 let), kteří budou v roce 2025 tvořit 75 % veškeré pracovní síly a jejichž životním heslem je "Život začíná po práci"?

Generace X (35 - 49 let)

  • Jejich heslem je "Pracovat a hrát tvrdě"
  • Mají rádi své jistoty, vadí jim změny. V zaměstnání jsou loajální, někdy trochu pasivní.
  • Práce je pro ně nejdůležitější položka v žebříčku hodnot (mnohdy i před rodinou).
  • Pracují klidně 12 hod. (přesčasy berou jako "normální" součást práce) a často se potýkají se syndromem vyhoření. V jejich generaci dramaticky vzrostl počet rozvodů.
  • Neradi se zadlužují.
  • Dětství prožili v osamění (oba rodiče pracovali), sami jsou proto při výchově dětí velmi úzkostliví.

Generace Y (19 - 34 let)

  • "Proč jsme tady? Jaký má život smysl? Najdu to na Googlu?" Generace otázek a zpochybňování a zároveň generace, jejímž celým životem prostupuje svět technologií.
  • Globalizovaná generace, říká se jim Mileniáni a v Česku, USA či Japonsku poslouchají stejnou hudbu, sledují stejné filmy a zajímají se o totožné věci.
  • Semkli se k sobě navzájem a nevěří ani rodině, ani kariéře, ani státu.
  • Vyrůstali v prostředí neustálé chvály. Permanentní ujišťování ze strany rodičů o jejich výjimečnosti má za následek jejich mnohdy přehnané sebevědomí. Také se jim přezdívá "jájínkové" (Me Me Me Generation).
  • Nechtějí pracovat na úkor svých koníčků nebo vztahů s přáteli. Slogan předchozích generací "Práce je náš život" nahradilo heslo "Život začíná po práci".
  • Hlavním zdrojem informací jsou pro ně sociální média.
  • Požadují "vstřícnost" zaměstnavatelů - zkrácené úvazky, flexibilní pracovní dobu, nefinanční benefity (posilovna, relaxační zóny, herní místnosti s playstationy...).
  • Závazná pravidla v zaměstnání akceptují pouze v případě, že jim dávají smysl. V opačném případě je záměrně porušují.
  • Zatímco jejich rodiče a prarodiče při nákupních rozhodnutích hodně ovlivňuje reklama, mileniáni spoléhají mnohem více na doporučení a dobrozdání kamarádů a na svou sociální síť.
  • Silně se věnují politickému aktivismu a veřejné službě.
  • V roce 2025 bude tahle generace tvořit 75 % veškeré pracovní síly.

Více o rozdílných potřebách a motivátorech jednotlivých generací se dozvíte zde:

Simon Sinek - Millenials

Generace v Cesku_po cem touzi

Zdroj: časopis Týden 12/2014